Typy opon oraz analiza ich zużycia

Opony mają limitowany czas użytkowania. Należałoby mieć pojęcie jak rozpoznać czy opona nadaję się jeszcze do jazdy autem oraz nie zagraża naszemu bezpieczeństwu. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji, kiedy wysokość bieżnika uzyskuje wartość jednego i sześć dziesiątej milimetra. Zwykle informacja ta ulokowane jest na oponie, gdyż co poniektóre modele są w stanie mieć inne wartości. Z pewnością opony off-road nie nadają się również do użytkowania, kiedy dostrzegalne są na niej uszkodzenia. Też i stare artykuły nie muszą być już używane. 

Mimo posiadania bieżnika w solidnym stanie, upływ czasu modyfikuje strukturę ogumienia. W wyniku tego opona może być już uciążliwa podczas użycia. W teorii opona jest nowa kiedy nie przekracza trzech lat. W praktyce niemniej jednak w samochodach używa się ogumienia nie przekraczającego dziesięciu lat od daty produkcji. Innymi szczegółami które wykluczają dalsze użytkowanie ogumienia jest odklejenie się bieżnika, plamy wewnątrz opon lub deformacja drutówki. Należałoby jednak nie dokonywać oceny samodzielnie oraz zwrócić się z tym do warsztatu samochodowego.

Stopień zużycia bieżnika a bezpieczeństwo użytkowania samochodu

Zły stan bieżnika jakikolwiek kierowca z pewnością zauważy podczas jazdy w zawiłych warunkach atmosferycznych. Kiedy powierzchnia jest mokra bądź oblodzona, powierzchnia koła stykająca się z podłożem odpowiada o wiele gorzej aniżeli w przypadku gdy jest to opona prekursorska bez uszkodzeń. Im większe jest starcie bieżnika, tym niższa przyczepność opony. Płytka struktura ma o dużo więcej kłopotów z odprowadzaniem wody, co w połączeniu z szybką jazdą lub też słabymi umiejętnościami kierowcy, stwarza niebezpieczeństwo wystąpienia poślizgu. Jedynie głęboki bieżnik umie ekspresowo osuszać opony oraz zapobiec prawdopodobnym utrudnieniom. 

Istnieją różne stopnie zużycia opon. Najczęściej napotykane, polega na równomiernym zużyciu bieżnika na całej powierzchni. Takie ubytki jest również najłatwiej zauważyć, aniżeli gdy ma to miejsce w przypadku niesymetrycznego ścierania. Wtenczas jedna cząstka bieżnika zużywa się szybciej, co też nie jest pomocne dla bezpiecznej jazdy. Ostatnim rodzajem, jest zużycie okrągłe. Zachodzi ono wtedy kiedy w centralnej części bieżnik jest wyższy aniżeli na barkach ogumienia.

Podsumowanie – sprawdzaj stan opony!

Opony wypada traktować jak jakikolwiek zakupiony w punkcie sprzedaży produkt. Jeśli dostrzegalne są na nich jakieś deformacje bądź też defekty fabryczne, trzeba zareklamować je w miejscu zakupu. Nie zauważenie ich i dalsze użytkowanie nie jest wskazane. Bywa także że po zakupie ogumienie wygląda solidnie, i tak jak przedstawia je producent. Nie jest to jednak gwarancją nie wybrakowanego artykułu. W trakcie jazdy opony są w stanie ulec odkształceniu lub ewentualnie pojawić się na nich wypukłości. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *